För dig som fått Tillfälligt Uppehållstillstånd (TUT) för gymnasiestudier  enligt Nya Gymnasielagen (NGL)

För dig som har fått tillfälligt uppehållstillstånd (TUT) för gymnasiestudier (genom den så kallade Nya Gymnasielagen (NGL)

 

När du har fått ett tillfälligt uppehållstillstånd, TUT, för gymnasiestudier, kommer du att kunna söka ekonomiskt bidrag av kommunen där du bor.

 

Här är en lista på vad du behöver göra när du får besked om TUT. Beskedet får du i ett brev som skickas till den adress som du skrev i din ansökan. I brevet finns en kallelse (på sidan tre) under rubriken “Information” med en tid när du ska komma till Migrationsverket för att fotograferas och lämna fingeravtryck. Foto och fingeravtryck behövs för att du ska få ditt uppehållstillståndskort (se mer här nedanför).

 

Det här gäller dig som bor på Värmdö

Meddela kommunen att du har fått ditt uppehållstillstånd. Antingen tar du kontakt direkt med den socialsekreterare som har hjälpt dig tidigare, eller om du inte har en socialsekreterare kan du antingen ringa till Mottagningsenheten och meddela att du har fått TUT. Ring på telefontiden vardagar kl 9.00- 10.00 (eller gå dit och visa ditt brev med besked om uppehållstillstånd i receptionen och be receptionen meddela mottagningsenheten). Telefonnummer till Värmdö kommun är 08-570 470 00. Be att få tala med Mottagningsenheten.

När du meddelat ditt uppehållstillstånd så är kommunen förberedd på att du nu har uppehållstillstånd och att du kommer att söka ekonomiskt bistånd (hjälp) av kommunen. Du kommer att få en tid när du ska komma till kommunhuset och träffa en socialsekreterare.

 

Skolan

Meddela din mentor att du fått uppehållstillstånd. Det är bra för skolan att veta det! Meddela också skolan när du har fått ditt personnummer. Om du inte har någon som kan hjälpa dig att söka CSN be om hjälp på din skola.

 

Uppehållstillståndskort

När du har fått ditt uppehållstillstånd ska du få ett uppehållstillståndskort (istället för LMA).

Det visar vem du är och att du har uppehållstillstånd. När du får besked om TUT får du en

bokad tid på Migrationsverket för att kunna göra ditt uppehållstillståndskort. Du ska ta

fingeravtryck och fotograferas på Migrationsverket. Om du inte får en bokad tid ska du själv

boka tid på Migrationsverket för att ansöka om Uppehållstillståndskortet. Det tar cirka en

vecka att få ditt Uppehållstillståndskort. Tänk på att kontrollera dina uppgifter (ditt namn) när

du är på Migrationsverket och tar foto för uppehållstillståndskortet.

 

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Uppehallstillstandskort.html

            

Ansöka om personnummer

När du har fått ditt uppehållstillståndskort ska du ansöka om dina fyra sista siffror – ditt

personnummer – hos Skatteverket. Med ett personnummer har du samma rättigheter som

alla invånare i Sverige med till exempel sjukvård, tandvård och rätt att arbeta. Du kan också

söka studiebidrag/lån från CSN, skaffa id–kort och bankkonto.

 

Så här gör du för att ansöka om dina fyra sista siffror

Gå till ett av Skatteverkets servicekontor. Närmaste för Värmdö är Skatteverket Stockholm City på Regeringsgatan 109.

 

Ta med ditt brev med beslut om TUT och ditt uppehållstillståndskort. Du måste ha båda med!

 

Du ska fylla i en digital blankett som du hittar på Skatteverket.se/Folkbokföring/Flytta till Sverige. Den kan du fylla i innan du går till Skatteverket eller på plats på Skatteverket.

Du kan läsa mer här: https://www1.skatteverket.se/fhxp51/inv_anm/valkomstsida

Du bokar inte tid på Skatteverket, utan där tar du en nummerlapp och väntar på din tur.

Det tar mellan 4 och 8 veckor att få ditt personnummer.

 

ID-kort

När du har fått ditt personnummer (fyra sista siffror) så ska du ansöka om ID-kort

Du ansöker om id-kort genom att besöka ett av Skatteverkets servicekontor. När du är på plats på kontoret för att ansöka om id-kort, måste du visa ett kvitto på att du har betalat ansökningsavgiften på 400 kr. Du måste också kunna visa vem du är, alltså styrka din identitet (Uppehållstillståndskortet från Migrationsverket). Tänk på att det bara är vissa servicekontor som utfärdar id-kort. Innan du kommer till servicekontoret för att ansöka om id-kort ska du boka tid för besöket.

Välja bank, skaffa bankkontonummer och BankID
I Gustavsberg finns två olika banker Swedbank och Handelsbanken, du väljer själv vilken du ska skaffa konto i. För att skaffa bankkonto måste du först ha fått ditt ID-kort.

 

Du som har fått TUT kan få fortsatt ekonomiskt bistånd av kommunen. När du har fått ditt personnummer ska du också söka andra bidrag - CSN och bostadsbidrag.

 

CSN - ekonomisk hjälp till studier

 

För dig som är under 20 år

Du söker CSN: ett bidrag på 1 250 kronor + ett extra tillägg på 855 kronor i månaden för dig som inte har föräldrar i Sverige (det senare bidraget räknas inte som inkomst när kommunen räknar ut ditt försörjningsstöd). (Blankett Ansökan om Extra Tillägg)

 

För dig som är över 20 år

Du söker CSN: ett bidrag (3 164 kronor i månaden) plus om du behöver - ett lån på 7 280

kronor i månaden, sammanlagt 10 444 kronor i månaden. De pengarna ska du klara dig på –

och de ska räcka till mat, bostad, kläder, busskort mm. Bidraget behöver du inte betala

tillbaka men lånet ska du betala tillbaka efter studierna. Under tiden du har CSN får du lov att

arbeta och tjäna max 86 000 kronor per halvår. Tjänar du mer pengar kan du behöva betala

tillbaka pengar för bidraget och lånet.  

www.csn.se

 

https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/bidrag-for-gymnasiestudier-i-sverige.html

 

(CSN upplyser om att de kommer att ge studielån till en med tillfällig uppehållstillstånd på

samma villkor som en medborgare i Sverige eller en med permanent uppehållstillstånd. Den

ekonomiska risken tar staten)

 

Eventuellt kan du också få hjälp med din hyra genom bostadsbidrag

–      Om du har ett hyreskontrakt ska du ansöka om bostadsbidrag på Försäkringskassan. www.forsakringskassan.se, i sökrutan skriver du in 5096 så kommer rätt blankett upp.

MEN FÖR ATT KUNNA SÖKA BOSTADSBIDRAG MÅSTE DU OCKSÅ FYLLA I BLANKETT 5456 - Uppgifter för utredning om försäkringstillhörighet. Du kan skicka in båda blanketterna samtidigt om du har skrivit ut dem. Har du BankID så kan du fylla i dem på https://www.forsakringskassan.se/login#/

När du söker ekonomiskt bistånd för hyra så måste du visa ett hyreskontrakt på din bostad

med hyra, namn och adress med mera.


 

Att hitta bostad

–    Värmdö kommun hjälper inte till med att hitta en bostad till unga som fått uppehållstillstånd på grund av gymnasiestudier. Du ska själva ordna ditt boende. Frivilliga Familjehem på Värmdö försöker att hjälpa “våra” ungdomar i föreningen att hitta boenden, men det är bra om du själv också försöker.

 

 

 

Bidrag till hyra i ett tidigare Frivilligt familjehem

Normalt sett ger kommunen inget bidrag till en bostad som tidigare varit gratis. Grundregeln för alla i Sverige är att kostnaderna för en bostad inte får bli högre när man ansöker om bidrag för sitt boende än innan man sökte bidraget. Kommunen ska se över vad som gäller för ensamkommande som bor i frivilliga hem som hittills varit utan kostnad eftersom ungdomen inte kunnat betala för sitt boende.

 

Du som har en hyra som betalas av Värmdö församling/Frivilliga Familjehem på Värmdö

kommer att kunna få din hyra betald av kommunen.

 

 

Tänk på att:

  • meddela din skola när du har fått ditt personnummer.

  • du får ha ett extrajobb och arbeta extra på lov och helger när du går i skolan. Då hjälper du dig själv att försörja dig och ta hand om dig. De pengar du tjänar räknas bort från ditt bidrag från kommunen. Så är det för alla människor i Sverige.

  • när du får försörjningsstöd från kommunen kommer du behöva visa ett kontoutdrag varje månad så de ser hur mycket pengar du får in och hur mycket pengar du använder. Så om du till exempel har lånat ut pengar till en kompis och får tillbaka de pengarna - ser det ut som en extra inkomst.

  • ekonomiskt försörjningsstöd är behovsprövat. Det betyder att kommunen tar reda på exakt hur din ekonomi och ditt behov ser ut. Det innebär att det kan skilja mellan olika personer hur mycket ekonomisk hjälp man får.

 

Den här informationen som du precis har läst har Frivilliga Familjehem på Värmdö sammanställt och socialtjänsten i Värmdö kommun har godkänt den. Det kan hända att rutinerna skiljer sig åt i en annan kommun. Det kan också hända att rutinerna kommer att ändras något.

Texten uppdaterades 2018-12-28

Kontakt: ffpv2018@gmail.com | Swish: 123 281 94 80 | Ordförande Eva Brandsma Tel: 070 960 94 63 |
Org.nr: 802515-4314

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now